İngilizcede çoğul isimler (plurals), birden fazla kişiyi, nesneyi, hayvanı veya kavramı anlatmak için kullanılır.

Örneğin:

  • one apple → two apples
  • a child → two children

Çoğul yaparken kelimenin sonuna genellikle –s veya –es eklenir. Ancak bazı kelimeler düzensizdir (irregular nouns) ve özel kurallarla çoğul yapılır.

1. Temel Kural: “-s” Ekiyle Çoğul Yapma

Çoğu İngilizce isim, sonuna sadece -s eklenerek çoğul hâline gelir.

Örnekler:

  • an apple → two apples
  • a book → nine books
  • a cup → three cups
  • a gril -> four grils

2. “-es” Eki Alan İsimler

Sonu –s, –ss, –sh, –ch, –x veya –o harfleriyle biten isimler, telaffuz kolaylığı için –es eki alır.

Örnekler:

  • a bus → two buses
  • a church → two churches
  • a box → two boxes
  • a brush → five brushes
  • a tomato → four tomatoes

Cümlelerde Kullanımı:

  • There are four glasses on the shelf.
  • The Whites have two boxes of tomatoes.

3. “–o” ile Biten İsimlerde İstisnalar

Bazı “–o” ile biten isimler yalnızca –s alır.

Örnekler:

  • a radio → two radios
  • a photo → two photos
  • a hippo → two hippos
  • a piano → two pianos

Bazıları ise hem –s hem –es alabilir:

  • a volcano → some volcanos / volcanoes
  • a tornado → some tornados / tornadoes

4. “–y” ile Biten İsimler

a) Sessiz Harften Sonra “–y”

Sessiz harften sonra gelen “–y” harfi –ies olur.

Örnekler:

  • baby → babies
  • lady → ladies
  • city → cities
  • duty → duties

b) Sesli Harften Sonra “–y”

Sesli harften sonra gelen “–y” ise yalnızca –s alır.

Örnekler:

  • boy → boys
  • toy → toys
  • key → keys

5. “–f” veya “–fe” ile Biten İsimler

Bu kelimeler çoğul yapılırken f → v olur ve sonuna –es ya da –s eklenir.

Örnekler:

  • knife → knives
  • leaf → leaves
  • wolf → wolves
  • wife → wives

İstisnalar:

  • roof → roofs
  • chief → chiefs
  • cliff → cliffs

6. Düzensiz (Irregular) İsimler

a)     Ünlü (vowel) değişimiyle çoğul

Kökteki ünlü harf değişir.

TekilÇoğulİpucu
manmen/æ/ → /e/
womanwomenokunuş wimın: /ˈwʊmən/ → /ˈwɪmɪn/
toothteethoo → ee
footfeetoo → ee
goosegeeseoo → ee
mousemiceou → i
louselice(bit)

oo → ee” kalıbı: tooth→teeth, foot→feet, goose→geese.

b)    Özel –en / –ren ekli çoğullar

TekilÇoğulNot
childchildren–ren eki
oxoxeneski İngilizce kalıbı
brotherbrethrençok nadir, “tarikat üyeleri” anlamında

c)     Kökten tamamen farklılaşanlar (suppletion)

TekilÇoğulNot
personpeoplepersons: hukuk/istatistikte özel
diediceoyun zarı; dies: “kalıp/metal pres” anlamında

d)    “Sıfır değişim (zero plural)” – Tekil ve çoğul aynı

Özellikle hayvan adları ve bazı araç isimleri.

Tekil = ÇoğulÖrnek cümle
sheepTwo sheep are in the field.
deerWe saw five deer.
fishI caught three fish. (fishes: türler)
trout / salmon / cod / bison / moose / swine 
aircraft / spacecraft / craftMany aircraft are landing.

Not: Fish genel sayımda değişmez, fishes farklı türleri (species) vurgular.

e) Yabancı kökenli (Latince/Yunanca) özel çoğullar

Bu grup da düzensiz sayılır çünkü normal –s/–es kuralına uymaz.

a) –on → –a

  • phenomenon → phenomena
  • criterion → criteria
  • automaton → automata

b) –um → –a

  • bacterium → bacteria
  • datum → data (günlük dilde data tekil gibi kullanılır)
  • curriculum → curricula (curriculums da yaygın)
  • medium → media (çoğu bağlamda toplu ad)

c) –us → –i

  • alumnus → alumni (erkek/karma mezunlar)
  • stimulus → stimuli, nucleus → nuclei, fungus → fungi
  • Cactuses / octopuses günlük dilde kabul; cacti / octopi (tartışmalı) da görülür.

d) –is → –es

  • analysis → analyses
  • basis → bases
  • thesis → theses
  • diagnosis → diagnoses
  • axis → axes (balta “axe” kelimesinin çoğulu da axes—bağlama dikkat!)

e) –ex/–ix → –ices (ya da –es)

  • index → indices / indexes (matematikte indices, kitap/dizin için indexes)
  • appendix → appendices / appendixes
  • vertex → vertices, matrix → matrices

f) –a → –ae (özellikle Latince dişil)

  • alumna → alumnae (kadın mezunlar)
  • larva → larvae, antenna → antennae/antennas (biyoloji vs cihaz)

Kullanım notu: Bu formlar resmî/akademik dilde daha yaygın; günlük konuşmada “-s”li varyantların çoğu da kabul görüyor (ör. formulas, indexes, cactuses).

f)     “Daima çoğul görünen” ama düzensiz kabul edilen toplu isimler

Bunlar her zaman çoğul fiil alır (British İng.); American İng.’de “police are” standarttır.

  • police, cattle, people (topluluk anlamında), clothes, thanks, belongings, earnings
  • trousers, jeans, shorts, scissors, glasses → a pair of ile sayılır:

a pair of scissors / two pairs of scissors

7. Yalnızca Ünlü Değişenler

Bazı isimlerde sadece sesli harf değişir.

TekilÇoğul
footfeet
toothteeth
goosegeese
mousemice

8. Aynı Kalan İsimler

Bazı hayvan isimlerinin tekil ve çoğul halleri aynıdır.

TekilÇoğul
deerdeer
fishfish
sheepsheep
trouttrout

9. “–us, –is, –on, –um” ile Biten İsimler

Bu kelimeler Latince kökenlidir çoğul yapısı farklıdır.

TekilÇoğul
cactuscacti
nucleusnuclei
syllabussyllabi
analysisanalyses
thesistheses
criterioncriteria
phenomenonphenomena
datumdata

10. “–ex, –ix” ile Bitenler

“–ices” olarak değişir:

  • vertex → vertices
  • index → indices

11. Sadece Çoğul Olan İsimler

Bazı isimler zaten çoğul biçimdedir, tekil hâli kullanılmaz:

Örnekler:

trousers, shorts, jeans, glasses, scissors, earnings, savings, stairs, thanks

Cümlelerde Kullanımı:

  • Her trousers are too tight.
  • She is climbing the stairs.

12. Kısaltmalar (Initials) da Çoğul Olabilir

  • CD → CDs
  • MP → MPs
  • UFO → UFOs

Örnek:

There are 550 MPs in the Turkish Parliament.

13. Milliyet İsimleri

Bazı milliyet adları tekil ve çoğul hâlde değişmez:

  • Japanese, Chinese, Portuguese, Vietnamese

Bazı milliyet adları “–sh” veya “–ch” ile biter ve men/women alır:

  • Irish → two Irishmen
  • Dutch → four Dutchwomen

14. Sayılarla Kullanım

Dozen, hundred, thousand gibi kelimeler sayıdan sonra –s almaz:

  • two hundred people
  • four thousand dollars

Ama “of” ile kullanılırsa alabilir:

  • hundreds of animals
  • thousands of students

Örnekler

“–s” Alan Düzenli (Regular) Çogullar
I have three books on my desk.
TR: Masamda üç kitap var.

The cars in the parking lot are new.
TR: Otoparktaki arabalar yeni.

There are many students in the classroom.
TR: Sinifta birçok ögrenci var.

She bought some apples from the market.
TR: Markette birkaç elma aldi.

The flowers in the garden are beautiful.
TR: Bahçedeki çiçekler güzel.

My brother likes fast bikes.
TR: Erkek kardesim hizli bisikletleri sever.

We saw three birds on the tree.
TR: Agaçta üç kus gördük.

Those tables are made of wood.
TR: O masalar ahsaptan yapilmis.

There are five chairs in the room.
TR: Odada bes sandalye var.

The dogs are barking loudly.
TR: Köpekler yüksek sesle havliyor.

My friends are waiting outside.
TR: Arkadaslarim disarida bekliyor.

The windows are open.
TR: Pencereler açik.

The teachers are in a meeting.
TR: Ögretmenler toplantida.

The boys are playing football.
TR: Çocuklar futbol oynuyor.

The girls are singing a song.
TR: Kizlar sarki söylüyor.

There are two computers on the desk.
TR: Masada iki bilgisayar var.

These cars belong to my uncle.
TR: Bu arabalar amcama ait.

My mother likes white roses.
TR: Annem beyaz gülleri sever.

The shops are closed today.
TR: Magazalar bugün kapali.

The doctors are in the hospital.
TR: Doktorlar hastanede.

“–es” Alan Kelimeler
The boxes are full of toys.
TR: Kutular oyuncaklarla dolu.

There are two buses in front of the school.
TR: Okulun önünde iki otobüs var.

She cleaned the dishes after lunch.
TR: Ögle yemeginden sonra tabaklari yikadi.

The watches are very expensive.
TR: Saatler çok pahali.

There are four glasses on the shelf.
TR: Rafta dört bardak var.

The brushes are in the drawer.
TR: Firçalar çekmecede.

The tomatoes are fresh.
TR: Domatesler taze.

He has many boxes at home.
TR: Evde birçok kutusu var.

The churches in this city are old.
TR: Bu sehirdeki kiliseler eski.

There are some potatoes on the table.
TR: Masanin üzerinde birkaç patates var.

My mother bought some peaches.
TR: Annem birkaç seftali aldi.

The buses are always late.
TR: Otobüsler her zaman geç kalir.

There are two classes today.
TR: Bugün iki ders var.

I saw three foxes in the forest.
TR: Ormanda üç tilki gördüm.

The matches are in the box.
TR: Kibritler kutunun içinde.

The wishes came true.
TR: Dilekler gerçeklesti.

My glasses are on the table.
TR: Gözlügüm masanin üstünde.

The churches are closed on Mondays.
TR: Kiliseler pazartesi günleri kapalidir.

I have two watches.
TR: Iki saatim var.

The boxes are very heavy.
TR: Kutular çok agir.

“–y” ile Biten Kelimeler
The babies are sleeping.
TR: Bebekler uyuyor.

There are many ladies in the hall.
TR: Salonda birçok hanim var.

I visited two cities last summer.
TR: Geçen yaz iki sehir gezdim.

The families are celebrating together.
TR: Aileler birlikte kutlama yapiyor.

She loves parties.
TR: Partileri sever.

The boys are playing outside.
TR: Çocuklar disarida oynuyor.

I bought some toys for my nephew.
TR: Yegenim için birkaç oyuncak aldim.

The keys are on the counter.
TR: Anahtarlar tezgâhin üstünde.

The monkeys are eating bananas.
TR: Maymunlar muz yiyor.

We have twelve holidays a year.
TR: Yilda on iki tatilimiz var.

These donkeys live on a farm.
TR: Bu esekler bir çiftlikte yasiyor.

The guys are waiting for you.
TR: Çocuklar seni bekliyor.

There are two babies in the house.
TR: Evde iki bebek var.

The toys are broken.
TR: Oyuncaklar kirik.

The ladies are wearing red dresses.
TR: Hanimlar kirmizi elbise giyiyor.

“–f / –fe” ile Biten Kelimeler
The knives are sharp.
TR: Biçaklar keskin.

The wives are cooking in the kitchen.
TR: Esler mutfakta yemek yapiyor.

The leaves are falling from the trees.
TR: Yapraklar agaçlardan düsüyor.

The shelves are full of books.
TR: Raflar kitaplarla dolu.

The wolves are howling at night.
TR: Kurtlar geceleri uluyor.

The lives of many people changed.
TR: Birçok insanin hayati degisti.

The calves are in the field.
TR: Buzagilar tarlada.

My selves are ready for new projects.
TR: (ironik/edebi) Kisiliklerim yeni projelere hazir.

The thieves ran away quickly.
TR: Hirsizlar hizla kaçti.

The knives are on the table.
TR: Biçaklar masanin üstünde.

The shelves need cleaning.
TR: Raflarin temizlenmesi gerekiyor.

The lives of animals are precious.
TR: Hayvanlarin yasamlari degerlidir.

The wives went shopping together.
TR: Esler birlikte alisverise gittiler.

There are some halves missing.
TR: Bazi yarilar eksik.

The selves we create define us.
TR: Yaratigimiz benlikler bizi tanimlar.

Düzensiz (Irregular) Çogullar
Two men are talking in the room.
TR: Odada iki adam konusuyor.

The women are shopping now.
TR: Kadinlar su anda alisveris yapiyor.

The children are drawing pictures.
TR: Çocuklar resim çiziyor.

My feet are cold.
TR: Ayaklarim üsüyor.

I lost two teeth last week.
TR: Geçen hafta iki disim düstü.

The mice are eating cheese.
TR: Fareler peynir yiyor.

The geese are swimming in the lake.
TR: Kazlar gölde yüzüyor.

The people in this town are friendly.
TR: Bu kasabadaki insanlar dost canlisi.

Two oxen are pulling the cart.
TR: Iki öküz arabayi çekiyor.

The men are wearing suits.
TR: Erkekler takim elbise giyiyor.

The women are reading books.
TR: Kadinlar kitap okuyor.

The children are laughing loudly.
TR: Çocuklar yüksek sesle gülüyor.

The feet of the bird are small.
TR: Kusun ayaklari küçük.

I brushed my teeth this morning.
TR: Bu sabah dislerimi firçaladim.

There are two mice in the kitchen.
TR: Mutfakta iki fare var.

Degismeyen Isimler ve Özel Kullanimlar
There are some sheep in the field.
TR: Tarlada birkaç koyun var.

I saw three deer in the forest.
TR: Ormanda üç geyik gördüm.

We caught two fish yesterday.
TR: Dün iki balik yakaladik.

Her trousers are too short.
TR: Pantolonu çok kisa.

The scissors are on the desk.
TR: Makas masanin üstünde.

His glasses are new.
TR: Gözlügü yeni.

The police are investigating the case.
TR: Polis olayi arastiriyor.

My jeans are old.
TR: Kot pantolonum eski.

The belongings are in the bag.
TR: Esyalar çantanin içinde.

These clothes are dirty.
TR: Kiyafetler kirli.

Bilimsel ve Özel Çogullar (Latince Kökenli)
The phenomena are hard to explain.
TR: Olaylari açiklamak zor.

The criteria are clear for the exam.
TR: Sinav kriterleri açik.

The data show positive results.
TR: Veriler olumlu sonuç gösteriyor.

The indices are very important in mathematics.
TR: Matematikte dizinler çok önemlidir.

The analyses were completed yesterday.
TR: Analizler dün tamamlandi.

İlginizi Çekebilir