İngilizcede çoğul isimler (plurals), birden fazla kişiyi, nesneyi, hayvanı veya kavramı anlatmak için kullanılır.
Örneğin:
- one apple → two apples
- a child → two children
Çoğul yaparken kelimenin sonuna genellikle –s veya –es eklenir. Ancak bazı kelimeler düzensizdir (irregular nouns) ve özel kurallarla çoğul yapılır.
1. Temel Kural: “-s” Ekiyle Çoğul Yapma
Çoğu İngilizce isim, sonuna sadece -s eklenerek çoğul hâline gelir.
Örnekler:
- an apple → two apples
- a book → nine books
- a cup → three cups
- a gril -> four grils
2. “-es” Eki Alan İsimler
Sonu –s, –ss, –sh, –ch, –x veya –o harfleriyle biten isimler, telaffuz kolaylığı için –es eki alır.
Örnekler:
- a bus → two buses
- a church → two churches
- a box → two boxes
- a brush → five brushes
- a tomato → four tomatoes
Cümlelerde Kullanımı:
- There are four glasses on the shelf.
- The Whites have two boxes of tomatoes.
3. “–o” ile Biten İsimlerde İstisnalar
Bazı “–o” ile biten isimler yalnızca –s alır.
Örnekler:
- a radio → two radios
- a photo → two photos
- a hippo → two hippos
- a piano → two pianos
Bazıları ise hem –s hem –es alabilir:
- a volcano → some volcanos / volcanoes
- a tornado → some tornados / tornadoes
4. “–y” ile Biten İsimler
a) Sessiz Harften Sonra “–y”
Sessiz harften sonra gelen “–y” harfi –ies olur.
Örnekler:
- baby → babies
- lady → ladies
- city → cities
- duty → duties
b) Sesli Harften Sonra “–y”
Sesli harften sonra gelen “–y” ise yalnızca –s alır.
Örnekler:
- boy → boys
- toy → toys
- key → keys
5. “–f” veya “–fe” ile Biten İsimler
Bu kelimeler çoğul yapılırken f → v olur ve sonuna –es ya da –s eklenir.
Örnekler:
- knife → knives
- leaf → leaves
- wolf → wolves
- wife → wives
İstisnalar:
- roof → roofs
- chief → chiefs
- cliff → cliffs
6. Düzensiz (Irregular) İsimler
a) Ünlü (vowel) değişimiyle çoğul
Kökteki ünlü harf değişir.
| Tekil | Çoğul | İpucu |
| man | men | /æ/ → /e/ |
| woman | women | okunuş wimın: /ˈwʊmən/ → /ˈwɪmɪn/ |
| tooth | teeth | oo → ee |
| foot | feet | oo → ee |
| goose | geese | oo → ee |
| mouse | mice | ou → i |
| louse | lice | (bit) |
“oo → ee” kalıbı: tooth→teeth, foot→feet, goose→geese.
b) Özel –en / –ren ekli çoğullar
| Tekil | Çoğul | Not |
| child | children | –ren eki |
| ox | oxen | eski İngilizce kalıbı |
| brother | brethren | çok nadir, “tarikat üyeleri” anlamında |
c) Kökten tamamen farklılaşanlar (suppletion)
| Tekil | Çoğul | Not |
| person | people | persons: hukuk/istatistikte özel |
| die | dice | oyun zarı; dies: “kalıp/metal pres” anlamında |
d) “Sıfır değişim (zero plural)” – Tekil ve çoğul aynı
Özellikle hayvan adları ve bazı araç isimleri.
| Tekil = Çoğul | Örnek cümle |
| sheep | Two sheep are in the field. |
| deer | We saw five deer. |
| fish | I caught three fish. (fishes: türler) |
| trout / salmon / cod / bison / moose / swine | |
| aircraft / spacecraft / craft | Many aircraft are landing. |
Not: Fish genel sayımda değişmez, fishes farklı türleri (species) vurgular.
e) Yabancı kökenli (Latince/Yunanca) özel çoğullar
Bu grup da düzensiz sayılır çünkü normal –s/–es kuralına uymaz.
a) –on → –a
- phenomenon → phenomena
- criterion → criteria
- automaton → automata
b) –um → –a
- bacterium → bacteria
- datum → data (günlük dilde data tekil gibi kullanılır)
- curriculum → curricula (curriculums da yaygın)
- medium → media (çoğu bağlamda toplu ad)
c) –us → –i
- alumnus → alumni (erkek/karma mezunlar)
- stimulus → stimuli, nucleus → nuclei, fungus → fungi
- Cactuses / octopuses günlük dilde kabul; cacti / octopi (tartışmalı) da görülür.
d) –is → –es
- analysis → analyses
- basis → bases
- thesis → theses
- diagnosis → diagnoses
- axis → axes (balta “axe” kelimesinin çoğulu da axes—bağlama dikkat!)
e) –ex/–ix → –ices (ya da –es)
- index → indices / indexes (matematikte indices, kitap/dizin için indexes)
- appendix → appendices / appendixes
- vertex → vertices, matrix → matrices
f) –a → –ae (özellikle Latince dişil)
- alumna → alumnae (kadın mezunlar)
- larva → larvae, antenna → antennae/antennas (biyoloji vs cihaz)
Kullanım notu: Bu formlar resmî/akademik dilde daha yaygın; günlük konuşmada “-s”li varyantların çoğu da kabul görüyor (ör. formulas, indexes, cactuses).
f) “Daima çoğul görünen” ama düzensiz kabul edilen toplu isimler
Bunlar her zaman çoğul fiil alır (British İng.); American İng.’de “police are” standarttır.
- police, cattle, people (topluluk anlamında), clothes, thanks, belongings, earnings
- trousers, jeans, shorts, scissors, glasses → a pair of ile sayılır:
a pair of scissors / two pairs of scissors
7. Yalnızca Ünlü Değişenler
Bazı isimlerde sadece sesli harf değişir.
| Tekil | Çoğul |
| foot | feet |
| tooth | teeth |
| goose | geese |
| mouse | mice |
8. Aynı Kalan İsimler
Bazı hayvan isimlerinin tekil ve çoğul halleri aynıdır.
| Tekil | Çoğul |
| deer | deer |
| fish | fish |
| sheep | sheep |
| trout | trout |
9. “–us, –is, –on, –um” ile Biten İsimler
Bu kelimeler Latince kökenlidir çoğul yapısı farklıdır.
| Tekil | Çoğul |
| cactus | cacti |
| nucleus | nuclei |
| syllabus | syllabi |
| analysis | analyses |
| thesis | theses |
| criterion | criteria |
| phenomenon | phenomena |
| datum | data |
10. “–ex, –ix” ile Bitenler
“–ices” olarak değişir:
- vertex → vertices
- index → indices
11. Sadece Çoğul Olan İsimler
Bazı isimler zaten çoğul biçimdedir, tekil hâli kullanılmaz:
Örnekler:
trousers, shorts, jeans, glasses, scissors, earnings, savings, stairs, thanks
Cümlelerde Kullanımı:
- Her trousers are too tight.
- She is climbing the stairs.
12. Kısaltmalar (Initials) da Çoğul Olabilir
- CD → CDs
- MP → MPs
- UFO → UFOs
Örnek:
There are 550 MPs in the Turkish Parliament.
13. Milliyet İsimleri
Bazı milliyet adları tekil ve çoğul hâlde değişmez:
- Japanese, Chinese, Portuguese, Vietnamese
Bazı milliyet adları “–sh” veya “–ch” ile biter ve men/women alır:
- Irish → two Irishmen
- Dutch → four Dutchwomen
14. Sayılarla Kullanım
Dozen, hundred, thousand gibi kelimeler sayıdan sonra –s almaz:
- two hundred people
- four thousand dollars
Ama “of” ile kullanılırsa alabilir:
- hundreds of animals
- thousands of students
Örnekler
“–s” Alan Düzenli (Regular) Çogullar
I have three books on my desk.
TR: Masamda üç kitap var.
The cars in the parking lot are new.
TR: Otoparktaki arabalar yeni.
There are many students in the classroom.
TR: Sinifta birçok ögrenci var.
She bought some apples from the market.
TR: Markette birkaç elma aldi.
The flowers in the garden are beautiful.
TR: Bahçedeki çiçekler güzel.
My brother likes fast bikes.
TR: Erkek kardesim hizli bisikletleri sever.
We saw three birds on the tree.
TR: Agaçta üç kus gördük.
Those tables are made of wood.
TR: O masalar ahsaptan yapilmis.
There are five chairs in the room.
TR: Odada bes sandalye var.
The dogs are barking loudly.
TR: Köpekler yüksek sesle havliyor.
My friends are waiting outside.
TR: Arkadaslarim disarida bekliyor.
The windows are open.
TR: Pencereler açik.
The teachers are in a meeting.
TR: Ögretmenler toplantida.
The boys are playing football.
TR: Çocuklar futbol oynuyor.
The girls are singing a song.
TR: Kizlar sarki söylüyor.
There are two computers on the desk.
TR: Masada iki bilgisayar var.
These cars belong to my uncle.
TR: Bu arabalar amcama ait.
My mother likes white roses.
TR: Annem beyaz gülleri sever.
The shops are closed today.
TR: Magazalar bugün kapali.
The doctors are in the hospital.
TR: Doktorlar hastanede.
“–es” Alan Kelimeler
The boxes are full of toys.
TR: Kutular oyuncaklarla dolu.
There are two buses in front of the school.
TR: Okulun önünde iki otobüs var.
She cleaned the dishes after lunch.
TR: Ögle yemeginden sonra tabaklari yikadi.
The watches are very expensive.
TR: Saatler çok pahali.
There are four glasses on the shelf.
TR: Rafta dört bardak var.
The brushes are in the drawer.
TR: Firçalar çekmecede.
The tomatoes are fresh.
TR: Domatesler taze.
He has many boxes at home.
TR: Evde birçok kutusu var.
The churches in this city are old.
TR: Bu sehirdeki kiliseler eski.
There are some potatoes on the table.
TR: Masanin üzerinde birkaç patates var.
My mother bought some peaches.
TR: Annem birkaç seftali aldi.
The buses are always late.
TR: Otobüsler her zaman geç kalir.
There are two classes today.
TR: Bugün iki ders var.
I saw three foxes in the forest.
TR: Ormanda üç tilki gördüm.
The matches are in the box.
TR: Kibritler kutunun içinde.
The wishes came true.
TR: Dilekler gerçeklesti.
My glasses are on the table.
TR: Gözlügüm masanin üstünde.
The churches are closed on Mondays.
TR: Kiliseler pazartesi günleri kapalidir.
I have two watches.
TR: Iki saatim var.
The boxes are very heavy.
TR: Kutular çok agir.
“–y” ile Biten Kelimeler
The babies are sleeping.
TR: Bebekler uyuyor.
There are many ladies in the hall.
TR: Salonda birçok hanim var.
I visited two cities last summer.
TR: Geçen yaz iki sehir gezdim.
The families are celebrating together.
TR: Aileler birlikte kutlama yapiyor.
She loves parties.
TR: Partileri sever.
The boys are playing outside.
TR: Çocuklar disarida oynuyor.
I bought some toys for my nephew.
TR: Yegenim için birkaç oyuncak aldim.
The keys are on the counter.
TR: Anahtarlar tezgâhin üstünde.
The monkeys are eating bananas.
TR: Maymunlar muz yiyor.
We have twelve holidays a year.
TR: Yilda on iki tatilimiz var.
These donkeys live on a farm.
TR: Bu esekler bir çiftlikte yasiyor.
The guys are waiting for you.
TR: Çocuklar seni bekliyor.
There are two babies in the house.
TR: Evde iki bebek var.
The toys are broken.
TR: Oyuncaklar kirik.
The ladies are wearing red dresses.
TR: Hanimlar kirmizi elbise giyiyor.
“–f / –fe” ile Biten Kelimeler
The knives are sharp.
TR: Biçaklar keskin.
The wives are cooking in the kitchen.
TR: Esler mutfakta yemek yapiyor.
The leaves are falling from the trees.
TR: Yapraklar agaçlardan düsüyor.
The shelves are full of books.
TR: Raflar kitaplarla dolu.
The wolves are howling at night.
TR: Kurtlar geceleri uluyor.
The lives of many people changed.
TR: Birçok insanin hayati degisti.
The calves are in the field.
TR: Buzagilar tarlada.
My selves are ready for new projects.
TR: (ironik/edebi) Kisiliklerim yeni projelere hazir.
The thieves ran away quickly.
TR: Hirsizlar hizla kaçti.
The knives are on the table.
TR: Biçaklar masanin üstünde.
The shelves need cleaning.
TR: Raflarin temizlenmesi gerekiyor.
The lives of animals are precious.
TR: Hayvanlarin yasamlari degerlidir.
The wives went shopping together.
TR: Esler birlikte alisverise gittiler.
There are some halves missing.
TR: Bazi yarilar eksik.
The selves we create define us.
TR: Yaratigimiz benlikler bizi tanimlar.
Düzensiz (Irregular) Çogullar
Two men are talking in the room.
TR: Odada iki adam konusuyor.
The women are shopping now.
TR: Kadinlar su anda alisveris yapiyor.
The children are drawing pictures.
TR: Çocuklar resim çiziyor.
My feet are cold.
TR: Ayaklarim üsüyor.
I lost two teeth last week.
TR: Geçen hafta iki disim düstü.
The mice are eating cheese.
TR: Fareler peynir yiyor.
The geese are swimming in the lake.
TR: Kazlar gölde yüzüyor.
The people in this town are friendly.
TR: Bu kasabadaki insanlar dost canlisi.
Two oxen are pulling the cart.
TR: Iki öküz arabayi çekiyor.
The men are wearing suits.
TR: Erkekler takim elbise giyiyor.
The women are reading books.
TR: Kadinlar kitap okuyor.
The children are laughing loudly.
TR: Çocuklar yüksek sesle gülüyor.
The feet of the bird are small.
TR: Kusun ayaklari küçük.
I brushed my teeth this morning.
TR: Bu sabah dislerimi firçaladim.
There are two mice in the kitchen.
TR: Mutfakta iki fare var.
Degismeyen Isimler ve Özel Kullanimlar
There are some sheep in the field.
TR: Tarlada birkaç koyun var.
I saw three deer in the forest.
TR: Ormanda üç geyik gördüm.
We caught two fish yesterday.
TR: Dün iki balik yakaladik.
Her trousers are too short.
TR: Pantolonu çok kisa.
The scissors are on the desk.
TR: Makas masanin üstünde.
His glasses are new.
TR: Gözlügü yeni.
The police are investigating the case.
TR: Polis olayi arastiriyor.
My jeans are old.
TR: Kot pantolonum eski.
The belongings are in the bag.
TR: Esyalar çantanin içinde.
These clothes are dirty.
TR: Kiyafetler kirli.
Bilimsel ve Özel Çogullar (Latince Kökenli)
The phenomena are hard to explain.
TR: Olaylari açiklamak zor.
The criteria are clear for the exam.
TR: Sinav kriterleri açik.
The data show positive results.
TR: Veriler olumlu sonuç gösteriyor.
The indices are very important in mathematics.
TR: Matematikte dizinler çok önemlidir.
The analyses were completed yesterday.
TR: Analizler dün tamamlandi.